๐—ž๐—ฒ๐—ป๐—ฎ๐—ฝ๐—ฎ ๐—ธ๐—ถ๐˜๐—ฎ ๐—ง๐—”๐—ž ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—น๐˜‚๐—ธ๐—ฎ๐—ป ๐—ธ๐—ฎ๐—ฑ ๐—บ๐—ฒ๐—ฑ๐—ถ๐—ธ๐—ฎ๐—น

Ramai betul sekarang duk kata “Weh kau dah apply medical card belum?”

Jadi kita ni golongan yang perlu ke tak perlu kad perubatan ni โ“

Anda tak perlukan jika anda:

1. Mempunyai dana kecemasan sekurang-kurangnya RM300,000 setiap tahun.
Sebab apa kena RM300,000 setahun? Sebab itu adalah kos perubatan rawatan kanser setiap tahun secara purata. Kanser merupakan penyakit kritikal Top 3 di Malaysia. Kenapa banyak sangat? Kenapa tak pergi hospital kerajaan je? Tahu tak ada sesetengah rawatan, pembedahan, ubatan dll tidak termasuk dalam subsidi rawatan hospital kerajaan. Jadi semua itu kita masih perlu bayar menggunakan wang kita sendiri.

2. Sanggup menunggu giliran di Hospital Kerajaan.
Kita sedia maklum bahawa kalau nak menerima rawatan di Hospital Kerajaan kita perlu menunggu giliran yang memakan masa berbulan. Selagi kes kita tidak “tahap bahaya” appointment kita akan di push kebelakang untuk mengutamakan pesakit yang ditahap kritikal. Jika anda selesa dengan keadaan ini, anda tak perlukan kad medikal.

3. Tidak malu untuk berhutang atau meminta derma.
Bayangkan anda memerlukan rawatan segera tetapi duit tidak mencukupi, jadi anda berhutang dengan ahli keluarga atau meminta sumbangan melalui media sosial. Sebab, jika anda tidak meneruskan rawatan, anda perlu menunggu giliran semula dan risiko menjadi semakin kritikal. Jadi anda perlu mengambil langkah ini.

4. Gunakan wang simpanan/pencen/KWSP.
Walaupun kakitangan kerajaan secara umumnya tidak perlu membayar untuk dirawat di hospital kerajaan, tapi setiap perbelanjaan kesihatan sebenarnya ditolak dari graduiti pencen mereka nanti. Jika anda tidak kisah menghabiskan duit yang perlu digunakan semasa pencen, anda tidak perlukan kad medikal.

Jadi, dah dapat jawapan tak sama ada anda perlu atau tak perlu kad medikal?

Jika anda tiada ciri-ciri di atas, hubungi saya sekarang untuk mengetahui lebih lanjut mengenai kad medikal โ˜บ๏ธ

Kami ada promosi kad medikal murah ya, jangan lepaskan peluang anda ๐Ÿ˜

Penasihat Takaful Anda ๐Ÿงก